logo

Geschiedenis

Na een eerst ervaring in de wereldbeker zonder veel voorbereiding in 2010 die uitgemond is in een Crasch aan 155 km/uur in Verbier wilde ik niet op een negatieve noot eindigen. Blesures aan de rug hebben me 5 jaar van het snelheidskiën weggehouden maar in maart 2015 ben ik uiteindelijk terug naar mijn passie kunnen teruggaan.
In Vars heb ik tijdens de vrije trainingen de schrik kunnen achterlaten en mijn persoonlijk record gebracht op 181,35 km/uur. Dit heeft me gesterkt in het geloof dat 200 km/uur en eventueel het Belgisch record binnen mijn mogelijkheden liggen.
In Juni '15 ben ik begonnen met de specifieke trainingen in zaal . Drie maal per week specifiek werken op kracht , balans, evenwicht en spierspanning. Dit moet leiden naar een beter stabiliteit op de skis.
In Oktober zijn de eerste dagen ski training erbij gekomen in Zermatt. Val Thorens in December en Crans Montana in januari '16

research

Gedurende het laatste jaar ben ik ook bezig geweest met de ontwikkeling van materiaal.

  • De schoenen met Mark van Sportina uit Erpe-Mere : wegwerken van bindingen, hellingsgraad van Schacht vastzetten.
  • 4-D Dynamics uit Antwerpen voor het scannen in 3-D.
  • Materialise de nummer een ter wereld in 3-D printen uit Leuven voor het printen vaan schaalmodellen
  • Von Karman Instituut in St-Genesius Rode voor het testen van de modellen in een windtunnel

Dit alles om de aerodynamika te verbeteren. Het uiteindelijke doel is om een perfekte helm en spoilers te ontwikkelen en uit te printen in 3-D die perfekt op mijn lichaam aansluiten.

Na dit alles is het de bedoeling om effektief zelf te testen in de windtunnel om te zoeken naar de ideale houding die ik dan hopelijk ook op de piste kan vasthouden.

Facts

  • persoon

    Joost Vandendries geboren in Veurne op 08/09/1971

  • beroep

    industriële hoogtewerken op touw, aannemer.

  • hobby's

    skiën op sneeuw en water , tennis, parapente, fietsen , fitness

  • ambitie

    Dit seizoen sneller dan 200 km per uur skiën en zo de derde Belg ooit worden die boven de 200 km/ skiet

  • Ontwikkeling

    ontwerpen van aerodynamische helm door samenwerking van 3-D scannen , uitprinten in 3-D, testen in windtunnel op schaalmodel, testen in windtunnel op effectieve persoon.

  • training

    in de zomer in de fitness en in de winter zo veel mogelijk skiën. Beste plaats Vars in les Hautes Alpes waar de snelste piste ter wereld is.

Over speedski

Piste

  • Het parcours worden geprepareerd met behulp van een wals en geëgaliseerd door skiërs die het parcours dwars afdalen. Het parcours is opgedeeld in drie zones: de versnellings-, timing- en afremzone.

  • De totaalafstand van het parcours bedraagt 1.000 meter waarin een hoogteverschil van 450 meter wordt overbrugd. De versnellingszone is 450 meter lang en vangt aan met een aanloopzone waarin de skiër versnelt van 0-200 km/u, vervolgens accelereert hij door tot een snelheid van 220+ km/u om na circa 11-12 seconden met deze snelheid in de 100 meter lange timingzone aan te komen. In deze zone wordt zijn tijd tot op één duizendste van een seconde geklokt. Na de rode lijn, welke het einde van de timingzone markeert, te zijn gepasseerd remt de skiër af in de 450 meter lange afremzone.

  • De parcoursen bevinden zich vaak op grotere hoogte zodat de luchtweerstand lager is en de snelheden hoger.

Materiaal

  • Ski's moeten tussen 2,20 en 2,40 meter lang en 10 cm breed zijn en maximaal 15 kg (inclusief bindingen) zwaar zijn. Geen aerodynamische aanpassingen zijn toegestaan.
  • Bindingen moeten standaard zijn, er mogen geen (aerodynamische) aanpassingen gedaan worden.
  • Skistokken zijn verplicht. Ze moeten minstens 1 meter lang zijn en zijn speciaal gevormd naar het lichaam van de skiër, de handgrepen zijn van profiel voorzien en zorgen voor meer aerodynamica. Er wordt gebruikgemaakt van twee soorten stokken: gebogen stokken en stokken met een zogenaamde 'Z'-vorm. De stokken mogen maximaal 2 kilogram per paar wegen.
  • Het skipak dat de skiërs dragen is speciaal gevormd naar het lichaam en heeft speciale overkappingen rond de skischoen. Het pak van geplastificeerde synthetische stof is veelal fel van kleur waardoor het minder zonnestraling absorbeert en zodoende niet warm wordt en uitzet. Onder het pak wordt rugbescherming gedragen.
  • De stroomlijnkappen worden onder het skipak gedragen en zorgen voor meer aerodynamica en reduceren de turbulentie. De afstand tussen de voorkant van het been en de achterkant van de stroomlijnkap mag niet meer dan 30 centimeter zijn. Op de voorkant van het lichaam zijn geen stroomlijnkappen toegestaan.
  • Schoenen worden vaak met stof of plakband aan de onderkant van het pak vastgemaakt. Ze mogen maximaal 6 kilogram per paar wegen. Geen aerodynamische aanpassingen zijn toegestaan.
  • De moderne aerodynamische helm is gemaakt van glasvezel of carbon, de afneembare achterkant breekt af wanneer een skiër valt. Reglementair moet de helm onder elke hoek door een ring met een doorsnede van 40 centimeter passen. De helm is maximaal 2 kilogram zwaar.
  • Handschoenen zijn verplicht

Competitie

  • Wedstrijden worden verreden in drie categorieën: mannen, vrouwen en productieskiën (de reguliere afdalingsski's en zonder aerodynamische hulpmiddelen).

  • Deelnemers dienen ten minste 16 jaar oud te zijn. Om aan een wereldbekerwedstrijd deel te nemen, moet een deelnemer tijdens een eerdere officiële wedstrijd een snelheid van ten minste 180 km/u (vrouwen: 170 km/u) behaald hebben.

  • Naast een verplichte trainingsronde bestaat een wedstrijd uit 3 tot 5 runs, gevolgd door een halve finale en een finale. Gedurende het verloop van de wedstrijd vallen de langzaamste deelnemers af, tot er een finaleronde is met maximaal 30 mannen resp. 8 vrouwen. In de categorie productieski is de finale met 10 mannen respectievelijk 5 vrouwen.

  • De winnaar is degene die in de finaleronde de hoogste snelheid heeft bereikt. Wordt tijdens een run een wereldrecord gebroken wordt deze run afgemaakt, maar wordt de wedstrijd gestopt. De winnaar is dan de wereldrecordhouder.